onsdag 2. januar 2013

HJEMME BRA, MEN BORTE BEST

...eller?

Etter ti fantastiske dager i paradis er det ingen tvil om at det var litt vemodig å komme hjem til Kolkata igår. Men etter en lang reise med flyforsinkelser og mellomlandinger og var det litt godt likevel.


Vi har hatt det veldig fint i Goa, helt uberørt av turistmengden vi ble advart mot før vi dro. Vi fant en liten perle av en strand, bare noen minutters gange fra hotellet, hvor vi ble liggende i den hvite sanden med turkise bølger på den ene siden og kokosnøttpalmer på den andre og med en liten strandcafè eid av en nydelig dame som het Rita hvor vi spiste alle måltidene våre. Dagene våre bestod altså kun av soling, bading og spising, med unntak av én ettermiddag hvor vi leide en bil og kom oss til hovedstaden i tillegg til et besøk til den berømte kirken The Basilica of Bom Jesus som ligger i Old Goa. Men selvom den kulturelle delen av turen vår ikke var mer enn dette, fikk vi se mye av det daglige livet i Goa fra stranda også. Siden stranda vi var på ikke hadde mange turister, var det heller her lokalbefolkningen holdt til. Tidlig om morgnen kom fiskerne inn til stranda etter å ha vært ute å fisket hele natten for å få fraktet fangsten på markedet og gjøre båten og garnet klart for neste natt. På formiddagen kom det kvinner til stranda for å lete etter muslinger som kunne selges eller spises og på ettermiddagene kom gutta for å spille cricket eller fotball og jentene for å bade.






Goanske kvinner på muslingjakt
The Basilica of Bom Jesus


Siste dagen i 2012 ble tilbrakt på stranda og overgangen til det nye året ble skålet til på verandaen til hotellrommet med utsikt over fyrverkeriet på himmelen. Vi begynner 2013 i India, med nye håp, drømmer og planer for de siste månedene vi har her, og for resten av året i Norge. Jeg har lært, erfart og opplevd så mye i året som har gått som jeg har tenkt å ta med meg inn inn i det nye.

Istedenfor et nyttårsforsett har jeg bestemt meg for å ha et sitat av Mahatma Gandhi (hvem ellers?)
stående sentralt i hverdagen min:

Be the change you want to see in the world.

Jeg begynner med å ta turen til Mother Teresa Missionaries of Charity for å registrere meg så jeg kan jobbe som frivillig på barnehjemmet som drives der de neste månedene.

Håper dere alle har hatt en fin start på det nye året, jeg ønsker dere alt godt for 2013! 

2 kommentarer:

  1. Wow, dette så idyllisk ut Miriam! Så ut til at du koste deg masse:) Lykke til på Mother Teresa Missionaries of Charity! Gleder meg til å snakke med deg igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Goa var virkelig en flott tur! Vi får prøve å ta en jentetur engang!:) Jeg savner deg!

      Slett