mandag 12. november 2012

LAKSHMI PUJA

I disse dager feires lysfestivalen Diwali over hele India. Diwali er en av de viktigste hinduistiske festivalene og hele byen er pyntet med blomster og lys. Det kan på en måte sammenlignes med hvordan vi feirer jul i Norge, det er en tid for å være sammen med familie og det utveksles gaver. Selvom det er en hinduistisk høytid så feires den ofte av indere som tilhører andre religioner også. Det er en bestemt dag som er selve Diwali (denne datoen varier fra år til år. I år er Diwali imorgen, tirsdag 13.november), men de har forskjellige tradisjoner i dagene før og etterpå (litt som lille julaften og romjula). Den store dagen, selve Diwali, skal vi feire i morgen så jeg skriver mer om den da.

Det er i hovedsak gudinnen Lakshmi som tilbes under Diwali og igår ble jeg invitert til å feire Lakshmi puja med familien til Deepal, min indiske venninne. Lakshmi er gudinnen for lys, velstand og rikdom og under puja ber de om at Lakshmi vil besøke deres hus. Det sies at Lakshmi kommer til det reneste huset først, derfor har inderne storrengjøring før Diwali. Mange maler også fotspor i inngangspartiet til huset sitt, på døra eller over vinduene for at Lakshmi skal finne veien til deres hus. Jeg fikk altså delta på dette og det var veldig spennende og interessant å se hvordan de utfører puja.

Bilde: http://devotionalonly.com/category/laxmi-devi/page/2/
Som sagt er Diwali en familiehøytid så de som var tilstede var Deepal og foreldrene hennes og Deepals onkel og tante og to fettere. De har et alter i stua som jeg, Deepal og moren hennes forberedte ved å legge blomster foran et bilde av Lakshmi og satte fram en Ganesh-figur. Foran alteret var det et lite bord hvor vi satte fram et eple, en kopp med søt melk og litt kokosmasse som offergaver til Lakshmi.


Før bønnestunden begynte skulle alle få knyttet på et rødt bånd på høyre hånd og få malt tikka (rødt merke) i pannen. Dette skal tradisjonelt sett gjøres av moren i huset, men de ville absolutt at jeg skulle gjøre det! Så mens alle satt i en ring gikk jeg fra panne til panne med rød maling som jeg lagde tikka med for så å klistre ris på merket. Så var det klart for puja. Vi satte oss ned på gulvet foran alteret mens Deepal skrudde på musikk. Tanten begynte å synge til musikken mens moren tente røkelse og faren sa noe på hindi som jeg ikke forsto.



Vi satt sånn ganske lenge mens både moren og faren leste høyt fra noen bøker. Etterpå tok faren fram noen smykker som han dyppet i den samme malingen som jeg hadde brukt til tikka, også tok han ris på det og satte det bordet sammen med maten vi hadde lagt fram litt tidligere. Tanten fortsatte å synge hele tiden, og da faren hadde lagt fram alle smykkene, tente vi Diwali-lysene. Det er et spesielt lys som kun tennes for Diwali. Det er en slags dråpeformet skål som fylles med flytende stearin og veken stikker ut fra den spisse enden. Vi tente fire slike lys og satte de på et sølvfat som alle i tur og orden skulle føre i sirkeligbevegelser foran alteret mens vi sendte en bjelle rundt som alle skulle ringe med. Det var da jeg gjorde min største ''feil'' i løpet av kvelden, da jeg tok bjellen i venstre hånd. For meg som er venstrehendt er jo det det mest naturlige, men i India ser de på venstrehånden som "uren" og er forbeholdt dobesøk. Men Deepal rettet fort på meg, så det gikk veldig greit. Etterpå reiste vi oss og så skulle vi spise av offergavene. Eple ble sendt rundt og alle måtte ta en bit, så gikk moren rundt og helte en spiseskje melk i håndflaten på alle sammen som vi først drakk litt av og så puttet resten i håret, også tilslutt denne kokosmassen som viste seg å ikke være kokosmasse likevel. Jeg fikk aldri helt greie på hva det var, men det smakte ikke så værst så da var det vel greit. Så ble de fire diwali-lysene vi hadde tent fordelt i leiligheten, ett i hvert rom. Dette er også for Lakshmi, som et tegn på at hun er velkommen. Helt tilsutt velsignet de hverandre ved at de yngre tok på de eldres føtter og de eldre la hendene på hodene til de yngre.






Så var det middag. Den bestod av potet i en krydderblanding, linse- og bønnesuppe, rå grønnsaker (er nok noe av grunnen til at jeg føler meg litt uggen i magen idag..), frityrstekt brød med noe greier inni og noe som kalles poori som er frityrstekt deig, minner litt om chapati i smaken. Som seg hør og bør i India ble maten spist med hendene (var ekstra nøye på å holde venstrehånda unna maten!), og jeg må være ærlig og si at jeg syns det er noe skikkelig gris! Men Deepal så at jeg strevde litt og kom med en skje til meg, så da havnet ikke all maten i fanget. Etterpå var det dessert, og selvom indian sweets ikke er noe særlig for norske smaksløker så klarte jeg det også.


Utrolig gøy å bli invitert til å feire sammen med de, det er jo sånn jeg virkelig lærer om den indiske kulturen og om høytidene deres. Men feiringen stopper ikke her. Noe som alle gjør er at foran inngangen til huset/leiligheten så lages det forskjellige designs. Tradisjonelt sett skal de lages i rødt og hvit, men mange lager det i andre farger også. Dette skal lages sent kvelden før diwali slik at når man våkner om morgen på selve dagen kan man gå rundt og se hva slags design/bilde naboene har laget. Jeg er ikke helt sikker på hvordan det skal se ut eller hvordan det fungerer, men Deepal og jeg skal sitte oppe i natt og lage disse, så da finner jeg nok ut av det!

Det er akkurat sånt som dette som er så gøy med å bo i India, å få delta på festivaler og føle seg som en del av kulturen!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar