søndag 5. august 2012

DELHI DE LUCA

Heihei!

Nå sitter jeg sammen med Peter på flyet fra Delhi hjem til Kolkata. Vi har tilbrakt de siste fire dagene i New Delhi og opplevd masse!

Vi ankom torsdag og denne dagen var det som jeg nevnte raksha bandhan, en indisk merkedag hvor man feirer forholdet mellom bror og søster. Her ligger det selvfølgelig masse tradisjoner bak så vi ønsket å feire Raksha  Bandhan på skikkelig indisk vis. Vi fikk derfor hjelp av en vi har blitt kjent med til å gjennomføre et par ritualer som hører til denne dagen. Greia er at søstern skal gi Rakhi til broren sin for så å male en rød prikk i panna hans og legge ris på den røde prikken. Peter ville bare ha på seg båndet, så for å få gjort det som skulle til for at det skulle bli en skikkelig raksha bandhan gjorde mamma dette på meg. Dermed skal bror og søster (i vårt tilfelle mor og datter) mate hverandre med noen runde kuler som smakte utrolig søtt! I tillegg fikk jeg en sjokoladeeske av Peter i raksha bandhan-gave. Hele sermonien skal symbolisere forholdet mellom bror og søster, og i bytte mot rakhi skal broren love å beskytte søstern sin for resten av livet sitt.

Rakhi


Peter med Rakhi


Fredag jobbet mamma og Marie på dagen mens jeg og Peter latet oss ved bassenget på hotellet. På kvelden og ettermiddagen dro vi ut i byen for å se oss litt rundt og besøkte markeder og India gate (minnesmerke etter første verdenskrig).



Ved India Gate


Lørdag var den mest innholdsrike dagen av alle, og også et av høydepunktene av alt jeg har opplevd her hittill! Vi besøkte nemlig ett av verdens sju underverker; Taj Mahal. Taj Mahal ligger i byen Agra noen timer fra Delhi, så lørdag morgen stod vi tidlig opp. Vi hadde leid en bil som skulle kjøre oss hele veien. Sjåføren vi hadde var veldig hyggelig og morsom og det gjorde absolutt mye for turen! Veien fra Delhi til Agra er som sagt en mange timers kjøretur, men det var umulig å kjede seg da vi kjørte gjennom storbyer, landsbyer, åkre og sletter. Langs veien fikk vi virkelig se alt India har å by på! Fargene, trafikken, alle menneskene, mat og drikke, slum og rikmannsstrøk, klesdrakter, barn som leker og selvfølgelig masse dyr; kuer, hester, kameler, hunder, apekatter, vortesvin, griser, sauer og pappegøyer for å nevne noen.. (som sjøfåren vår poengterte; zoo on the road!) Hvis du noen gang kommer deg til India og Delhi er det verdt å bruke en dag bare på å kjøre frem og tilbake, du får se og oppleve India på sitt virkeligste! Men selvfølgelig, hvis du først tar turen, er jo Taj Mahal et must! Vi gikk gjennom en port og da vi kom gjennom og fikk se Taj ble vi bare stående å gni oss i øynene! Det var helt utrolig å se! Jeg tror aldri jeg har sett noe så flott noen gang og Peter var målløs en stund før han sa ”Taj Mahal er så pent at jeg  kjenner på hele kroppen at jeg må gråte.” Jeg tror alle delte den samme følelsen. Vi har sett det på postkort og bilder, men det kan ikke sammenlignes. Taj Mahal kan ikke beskrives, det må oppleves!



Vi hadde med oss en guide og det beste med han var at han hadde så mange gode ideer til hvordan vi skulle ta bilder! Vi, kjedelige som vi er, satte oss bare på en benk foran Taj og smilte, men det skulle ikke han ha noe av! Så etter en laaang stund med poseringer, løping, hopping og spretting var vi helt gjennomsvette! Men vi satt igjen med en hau av morsomme bilder, bare se her:













-Mye gøyere enn kjedelige rett-i-ryggen-bilder!

Når vi begynte å nærme oss bygningen ble vi stående å kikke på noen menn som klippet gresset med en merkelig sak. Vi knipset litt bilder, og da de så oss ropte de på oss og ville at vi skulle prøve gressklipperen. Hvorfor ikke? Vi hoppet over gjerdet og satte i gang å dra og dytte på gressklippern. Folk stoppet og så på oss, det er nok ikke så mange turister som istedenfor å kikke på Taj Mahal blir stående å klippe gresset der! Morsomt var det hvertfall, men det hjalp ikke akkurat på varmen... 




Etter å ha løpt litt rundt med gressklippern gikk vi nærmere selve bygget og jo nærmere vi kom, jo mer fascinerte ble vi! Bygget er laget av marmor med naturfargede steiner som er slipt og hugget inn. Ikke akkurat gjort på en dag.. Inni fikk vi se det som var graven til Arjumand Banu Begum, yndlingskona til han som bygde tempelet: Shah Jahan. Hun døde under fødselen av sitt 14. barn som hun fikk med sin elsker Sokuh Gorhun. Litt av en dame altså!

Bygget var minst like fint inni som uttapå, -utrolig gjennomført! 

Etter å ha besøkt Taj Mahal viste guiden vår oss et sted hvor de lagde og dekorerte marmor og vi fikk se mye av de samme teknikkene som ble brukt da Taj Mahal ble bygd. Utrolig imponerende hvordan de jobber med å lage små små biter som blir satt sammen som dekorasjon på en marmorfigur.






Ferdiglagd!


Etter å ha sett på marmor ble vi tatt med for å se på tepper og hvordan de blir laget fra grunnen av. Etterpå fikk vi et teppeshow hvor de kastet og rullet og snudde på tepper og ville jo selvfølgelig at vi skulle kjøpe!






Slitene etter en lang dag begynte hjemturen. Vi sovna egentlig alle sammen, men sjåføren var litt pratesyk, særlig ovenfor meg som satt foran så det var ikke så lett å få sovet så mye som jeg ville. Men som sagt var han veldig hyggelig og morsom og han sa at han gjerne ville invitere oss hjem på lunsj dagen etter! Vi tenkte at her gjaldt Karpe Diem som bare det og takket ja til lunsj. Han ville også ta oss med og vise oss enda litt mer av Delhi før jeg og Peter skulle dra senere på søndagen.

Så søndagen tok sjåføren oss først med til et lotustempel (et tempel som var formet som en lotusblomst). Utrolig fint! Etterpå tok han oss med til enda en teppebutikk som også hadde forberedt et teater for oss. Så kjørte sjåføren oss hjem til seg hvor kona og barna tok i mot oss. Kona hadde laget masse mat til oss og de hadde dekt på fint inne på soverommet til barna. Mens vi ventet på at maten skulle komme på bordet satt vi å så på Indian Idol! Maten ble servert, det var mye som smakte godt og noe som ikke smakte fullt så godt.. Mannen i huset var den eneste som spiste sammen med oss, kona og barna skulle spise restene etter at vi hadde godt. Familien tilhørte religionen Sikhisme og overalt i huset hang det gudebilder. Det var veldig kjekt å få komme hjem til noen, og se hvordan livet er i et indisk hjem!

Lotustempel

Vi har satt oss tilbors. -i senga!

Indian Idol! Litt andre type deltakere enn hva jeg husker fra idol hjemme!

Sjåføren vår med kone og ett av to barn

Etter lunsj kjørte sjåføren oss til flyplassen, jeg og Peter tok flyet hjem til Kolkata mens mamma og Marie skal være igjen i Delhi en uke til. Helgen har virkelig vært et av høydepunktene i dette indiske eventyret så langt og jeg har opplevd så utrolig mye på disse fire dagene! Litt kjip tanke å skulle opp tidlig på skolen imorgen, men dette er siste hele skoleuka før det er den indiske nasjonaldagen neste uke. Da skal vi ha masse arrangementer og opplegg på skolen, da går dagene litt fortere! Så mål for denne uka blir å få skaffet meg en sari som jeg kan bruke neste uke!
Minner også om at jeg legger ut en god del flere bilder under fotoalbumet, så ta en tur innom der også for enda flere bilder!

Også vil jeg bare si takk til verdens herligste gjeng å være på tur med; Mamma, Peter og Marie! Digger dere!



2 kommentarer:

  1. Hei Miriam. Jeg koser meg med bloggen din! Besøket deres til Gate of India fikk meg til å huske hvor rart det var å komme dit hvor det var så rent, god plass, og rolig til tross for at det ligger i India- en helt særegen opplevelse når en har vært litt rundt i India og opplevd menneskemengden og luktene! Og din beskrivelse av hvor imponerende Taj Mahal, helt enig der også! Du må hilse så mye til alle sammen! MVH Hildegunn Peterson

    SvarSlett
  2. haha jeg digger bildene!! Dere er så kule :) Ser ut som dere storkoste dere i Dehli, og det er bra! Jeg savner deg og gleder meg masse til å se deg igjen! Hils alle <3

    SvarSlett