onsdag 15. august 2012

Happy Independence Day!

Hei til alle og happy Indian independence day!

15. august 1947 ble India fri fra England og har derfor nasjonaldag denne dagen.
Vi har hatt fri fra skolen idag så derfor feiret vi independence day på skolen igår. Alle stilite opp i indiske festklær, jentene i sari og guttene i kurta. Skoledagen startet med en samling hvor flere av klassene hadde forberedt forskjellige innslag, og det var mye sang og dans. Så var det litt taler og enda mer sang og dans. Senere på dagen var det "food festival" og det ble servert indisk mat. I anledning nasjonaldagen har jeg skaffet meg en sari som nabodamen hjalp meg med å surre meg inn i. Jeg må innrømme at jeg var litt nervøs da jeg ankom skolen, jeg har jo vent meg til å være den som skiller seg ut men nå skulle jeg liksom prøve å være lik som de andre! Men det gikk veldig greit, jeg følte at jeg skilte meg like mye ut som vanlig der jeg snublet rundt i dette lange tøystykket som jeg, uansett hva, ikke klarte å føle meg særlig komfortabel i og jeg fikk enda flere blikk enn vanlig. Jeg fikk utrolig mange kommentarer, og selvom indere er ganske dårlige på å gi komplimenter så satt jeg igjen med en nokså god følelse på slutten av dagen. Har fortsatt ikke klart å få så veldig god kontakt med de i klassen, men da jeg tok opp kameraet for å ta bilder til bloggen kom folk løpende for å få være med på bildet! Så det er ingen tvil om at jeg burde ta med kameraet oftere på skolen! (Men desverre er det egentlig ikke lov, jeg må i såfall sende søknad om å få spesialtillatelse fra ledelsen..)Senere samme dag dro vi på Thairesturant for å feire onkel Manuels bursdag og det ble også en aldri så liten avskjedsfest siden onkel Brynjar og onkel Manuel dro hjem til Norge i dag tidlig etter å ha vært på besøk hos oss i 6 uker. Det blir jo litt kjedeligere her når vi ikke har besøk og det bare er meg, mamma, Marie og Peter, men om en uke kommer pappa og det skal bli så utrolig bra å få han hit!!

Her er noen bilder fra feiringen på skolen igår:














Idag, på selve dagen, ble vi invitert hjem til en kollega av mamma og Marie. De bodde i et boligfelt hvor alle samlet seg for å heise det indiske flagget, synge nasjonalsangen og flere av barna som bodde der sang og danset. Hele greia ble avsluttet med en sykkelparade hvor alle ungene syklet en runde rundt alle blokkene. I tillegg er det en tradisjon her i India å fly drager på nasjonaldagen, så fra verandaen kunne vi se utover byen og overalt var det drager som fløy! Vi kjøpte noen drager for å ha selv også, Peter har fått helt dilla!


Flagget var rullet sammen som en ball,
og da det var heist til toppen åpnet det seg
og inni var det mange små blomster som
regnet ned. Utrolig stilig!





Jenta til venstre danset i motsatt retning av de andre gjennom hele dansen!





Sykkelparade!






Jeg føler mer og mer tilhørighet til India for hver dag som går så det var veldig gøy å få være en del av feiringen på denne dagen! Happy Independence Day!




1 kommentar:

  1. Så fin du var! skjønner godt at du dro en den komplimenter :)

    SvarSlett