fredag 29. juni 2012

SOLNEDGANGES

Heihei!

Idag har vi vært på en skikkelig rundtur i byen! Manisha, en av mammas kollegaer, er fra Kolkata og har vist oss rundt. Vi kjørte vi et stykke og kom ut til betydelig mindre områder enn det vi har sett i sentrum hvor vi bor. Gatene var små, veiene var dårlige(re) og det var folk og dyr overalt. Det Manisha ville vise oss var et område hvor de lager gudefigurer av leire og maler dem og pynter dem tilslutt. Disse figurene lager de gjennom hele året og i oktober er det en stor høytid her i India, Puja, og da setter de alle disse figurene på vannet. Vi gikk gjennom gater å fikk se hvordan de lagde disse figurene. I hinduismen er det som kjent mange guder og hver og en er knyttet til forskjellige "temaer". Derfor ble de forskjellige gudene laget av forskjellige folk, man spesialiserte seg liksom på hver sin gud! Jeg må si at jeg syns hinduismen er ganske komplisert når du får den forklart utenfra, men jeg er veldig fasinert over alle ritualene og symbolene de har!



Dette er gaten hvor de største (altså de mest kjente)
gudefigurene blir laget




Ferdigmalte figurer



De fraktet leira på traller som denne

Etter å ha besøkt gatene hvor de lagde gudefigurene til Puja, kjørte vi over Ganges til den andre siden av byen. Vi kom til et stort område hvor det var mange templer og hadde en "åpning" til Ganges slik at man kunne vaske føttene, håret eller hele seg i elven som hinduene ser på som hellig. Før vi kunne gå gjennom portene og inn på området måtte vi ta av oss på beina så vi var barbeinte. Det var forskjellige templer til forskjellige guder det var veldig interessant å se hvordan hinduistene gikk til forskjellige templer ettersom hva de hadde behov for å be for. Vi gikk helt inn i det største tempelet hvor alle satt i lotusstilling (link) med håndflatene samlet foran brystet og ba. Vi satte oss ned, men jeg hadde ikke sjangs til å få bena i krøll på den måten alle satt, så der har jeg fått noe å øve på! Det var desverre ikke lov til å ta bilder av noen av templene eller området vi var på før vi gikk ned til Ganges.



Peter og jeg ved Gangeselven

Manisha tok med meg for å vaske føttene i det hellige vannet


Om jeg ble noe renere av å vaske føttene mine i dette vannet tror jeg ikke.
Mange drakk også av vannet for å få det hellige vannet i seg!

På andre siden kunne vi se bålet fra en likbrenning.
Kroppen blir kremert og kastet utover Ganges
(enda en grunn til å ikke drikke eller vaske seg i vannet!)

Vi besøkte også et tempel som lå på andre siden av Ganges. Der var det et kjempestort tempel med egne rom for de forskjellige gudene. Midt på tempelplassen kunne man be, tenne røkelse, ofre gaver eller bli velsignet. Vi gikk rundt å så på de forskjellige rommene og da vi gikk over tempelplassen klarte jeg, uten å skjønne det selv, å stelle meg i velsignelseskø! Dermed ble jeg velsignet og fikk et rødt merke i panna! Dette tempelet hadde også åpning til Gangeselva og siden det å se solnedgangen over Ganges visstnok skal stå på lista over ting man må gjøre før man dør, kunne vi jo ikke gå glipp av det! Det var en veldig fin solnedgang og det var en helt spesiell stemning da sola gikk ned mens folk dukket under vannet og vasket seg i det hellige vannet. Anbefales absolutt som et punkt hvis du har din egen må-gjøre-før-du-dør-liste!



Inngangen til templet
Dette bildet ble tatt før jeg så skiltene om at hvis
man tok bilder på området vil kameraet bli inndratt!

Det var ikke lov til å ta bilder innenfor porten så jeg
måtte ta bildet fra bilen!

Indere altså....

Det er nokså tydelig hvor skoene går over foten!

Solnedgang ved Ganges -check på lista!






Slitne og sultne etter en lang dag satte vi oss på en resturant og bestilte så mye mat at de som jobbet der begynte å le av oss! Det har vært en utrolig innholdsrik dag, men det har ikke hjulpet så veldig på forkjølelsen akkurat.. Nå skal det bli godt meg litt nesespray og en god natts søvn også får jeg ta helgen med ro så jeg er klar for skolestart på mandag!

Snakkes!=)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar